söndag 4 september 2011

Hur lär man sig

En fråga från vecka 6.

Jag vet inte riktigt när jag började lära mig om sex, mitt tidigaste sexrelaterade minne är när jag som sex?, sju?-åring får lära mig av grannbarnet vad en kondom är och hur den används. En påse att sätta på snoppen så det inte blir barn, alldeles helknäppt och tokigt var min reaktion, jag tror till och med att jag betvivlade sanningshalten i det hela, tills jag hittade kondomer i badrumsskåpet hemma. Vilket bekräftade grannens berättelse. Varför mina föräldrar hade såna förstod jag nog inte riktigt.

Eftersom jag var ett nyfiket barn så ville jag alltid lära mig mer om sex. Mellanstadieskolans sexualundervisning var väl sådär, ärligt talat minns jag inte så mycket mer än att en av mina klasskamrater en gång frågade om man kunde ha sex och läsa tidningen samtidigt. Och så allt mensprat förstås, som väl var bra och relevant med knappast särskilt relaterat till sex, kärlek, närhet, kåthet, hångel och alla de där pirriga känslorna som jag bar omkring på. Däremot minns jag den gången jag hittade nån slags porrnovelltidning och gömde under madrassen för att nästan läsa sönder och jag minns Tevefyras nattsändningar av Emanuelle.

På högstadiet fick vi lära oss om känslor och se en film om hur viktigt det var med underlivshygien och att tvätta noga mellan blygdläpparna. Mina egna erfarenheter av sex med en annan part var fortfarande icke-existerande. Jag hånglade väl lite, och onanerade loss och var väldigt nöjd med det. Samtidigt som jag inte förstod varför jag inte ville knulla. Alla mina vänner hade ju gjort det (yeah, right), så varför inte jag?

På gymnasiet tror jag inte vi hade nån sexualkunskap alls. Jag gjorde mina första trevande försök till sex. Det gick sådär och hångel var fortfarande så jävla mycket härligare.

På de tio år som gått sedan jag slutade skolan har jag lärt mig massor om sex, det nyfikna barnet har blivit en nyfiken vuxen, både genom att läsa om det, höra andra prata om det, titta på det och ha massor av det. Samtidigt känns första gången med en ny person fortfarande som första gången. Det är nervöst och pirrigt och jag är så jävla kåt och det är en främmande kropp, en främmande människa oavsett hur väl vi känner varandra förövrigt. Och självklart är det ofta tryggare nu, när jag har haft sex och vet hur det funkar både i teorin och i praktiken med vissa personer, men det är fortfarande nytt och det finns så mycket som jag inte kan, så mycket som jag inte gjort. Jag tror helt enkelt att man lär så länge man har sex. Jag har definitivt mycket kvar att lära mig och jag gör mitt bästa för att erkänna det och inte låtsas, för mig själv och andra, som att jag redan kan allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar